Kopi fra 19.08.2010 www.kunstavisen.dk                                 

 

   

 

Ikoner og kunst som kikhuller ind til noget større

Af Ove Torp
torp.herning@mail.dk

Krinkelkrogen i Herning, det kunstnerstyrede galleri, viser i august Aase Toft separat. En lille smal udstilling med klassiske ikoner fra forskellige steder i verden. Det er kopier og skal være kopier. Men værker, der kræver stor håndværk og indlevelse. En langsommelig vej fra mørket kaldes lyset frem.
Efter nogen tid ved ferniseringen har man overvundet fjaletheden ved, at kopiering udstilles at en kunstner, der før har vist, at hun kan selv. Man begynder at tro på, at ikoner er kikhuller ind til gud, som man sagde. Man får tanker på adskillige kunstnere, der har hentet kraft her. Og understøttet af Aases gæsteudstiller Nina Duncan med moderne ikoner, får man tanke på adskillige kunstnere med skraldekunst og blandformer, der har øst af denne brønd. Der er noget at komme efter til pu, som det vist hedder på nudansk hos livsrådgivere - personlig udvikling. Specielt hos en kunstformidler, der her får en større forståelse af andre kunstnere.
Aase Toft fortæller, at hun for fem år siden tog et kursus på Løgum Kloster Højskole. Hun ville lære at lave en ikon. I første omgang for at lære det håndværksmæssige. Men snart fandt hun ud af, at det kun var en del af ikonernes verden. Aase siger, at man skriver ikoner - altså fortæller med billedet det der ikke kan nå frem med ord - vel oprindelig for folk, der ikke kunne læse. Men vi er nok mange, der er bevidste om, at maleriet netop åbner både for modtageren og kunstneren selv - altså på en måde er et nyt kikhul, hver gang kunsten lykkes.
Oprindelig skulle ikonerne have haft den sammen betydning i den ortodokse kirke, som kalkmalerierne har haft i vores egen kirke. Billedet man ser, fortæller sin historie. Bare man var lidt kyndig i at aflæse symboler. Denne anmelder kan dog så tilføje, at nordiske kalkmalerier er noget mere frodige og lystfremkaldende, så meget endda, at man i perioder fandt det nødvendigt at overkalke de mest brunstige. De klassiske ikoner er helt igennem artige.
Den verden, man bevæger sig ind i, når man fordyber sig i ikonografi er uendelig, siger Aase Toft. Når man afdækker et emne, dukker der så mange nye spørgsmål op, som man også gerne vil have rede på. Dejligt siger hun med sit engagerede smil, der er troværdig.
Sidste år udstillede hun sine ikoner i Tarm kirke, hun der er pensioneret lærer bor selv i Tarm med sin tandlægemand.
Aase Toft siger på invitationen til udstillingen "Ikoner":
"De klassiske ikoner fascinerer mig på grund af de urgamle teknikker, der benyttes den dag i dag. Det gælder lige fra den rå plade (som præpareres med kridt) til pulverfarveren (der benyttes æg som bindemiddel) og den kostbare 24 karats guld pålægning.
At skrive ikoner er en meget langsom og omstændelig proces med en næsten mediterende effekt, der har til opgave at åbne sindet for ikonernes budskab.
Ikonernes motivverden er underlagt regler, som får almindelig opfattelse af størrelser og perspektiv til at træde ud af kraft. Intet i den klassiske motivverden er tilfældigt, alt har en mening og betydning.
Efter flere års studier giver jeg nu lejlighedsvis kurser i skrivning af klassiske ikoner.

Nini Duncan - Eikon
Gæsteudstilleren Nini Duncan fra Højer viser en hel væg med moderne ikoner og bidrager til, at man må videre i forståelse af området .
Nini, der underviser i ikon-maleri fortæller og tegner på et ark i Krinkelkrogens udstilling:
På græsk hedder det Eikon og betyde blot et billede i den forstand, at det er et billede på det, som repræsenterer "noget". I den ortodokse kirke var det et billede af en hellig person eller en begivenhed. De nye ikoner er en ny tradition og kan sagtens indeholde hellige personer, men det er nok symboler og begivenheder, de for det meste har som indhold.
Man kan også læse de moderne ikoner, som har tydelige symboler som korset, men også døren, porten som et symbol for de ud- og indgange, vi har liver igennem.
Rente teknisk hedder teknikken blandform eller mixed media, og det er det jeg underviser i på mine kurser.

Som forståelse af kunst, der handler om noget
Udstillingen på Krinkelkroge i Herning er værd at gå efter. Hvis man går ind i den og viderebearbejder emnet i sindet, er der noget at komme efter. Det skærper tanken og ønsket om at skelne mellem guldet og dets skin.

Galleri Krinkelrogen
Gl. Landevej 102, Herning
Frem til start september

              

                

 

www.ortodokseikoner.dk